Zapraszam na mój portal poetycki www.poezja-sztuka.com

Moje zdjęcie

Jestem jak okręt na wzburzonym morzu

wtorek, 29 stycznia 2013

Wspomnienia z Barcelony





Słynny deptak Barcelony /Las Ramblas/  Do 1444 roku  było wolnym od zabudowań obszarem.
Ostateczne zagospodarowanie tego terenu nastąpiło dopiero w XVIII wieku i zostało zaprojektowane na wzór francuskich bulwarów, z centralnym chodnikiem do spacerowania, jezdnią dla ruchu kołowego,  po jego obu stronach i drzewami /platanami/posadzonymi wzdłuż całej długości. 
„Najpiękniejsza ulica na świecie” – jak bywa często określana – ma długość 1180 metrów i jest dzisiaj najsłynniejszą aleją zarówno w Barcelonie jak i całej Hiszpanii.
Tradycja podaje, że cudzoziemcy przybywający do Barcelony kierują tam   pierwsze kroki , tak jak i ja to zrobiłam…Zajadałam się ich słynną sałatką owocową,  której nigdy nie zabraknie i spacerowałam aleją radując  oczy.
Las Ramblas pełne są mimów  stoisk z kwiatami, roślinami, zwierzętami domowymi, ptakami oraz kioskami  z gazetami i książkami.
Jednym z najlepszych momentów by odwiedzić i pospacerować po tej ulicy jest dzień obchodów święta Sant Jordi (Świętego Jerzego), patrona Katalonii.
Zgodnie z tradycją, w tym dniu mężczyzna powinien obdarować czerwoną różą ukochaną kobietę , zaś ona powinna obdarować Go książką.

                             Panorama Barcelony

 

                                                 

                                                   
 
Stolica Katalonii (jedna z siedemnastu autonomicznych wspólnot dzielących kraj), prowincja i drugie co do wielkości miasto Hiszpanii .
Sercem starówki jest Barri Gotic , po wschodniej stronie Ramblas .
W tej części zachowały się średniowieczne gotyckie domy.
Wąskie uliczki, ukryte ogrody w bramach, place , fontanny oraz najsłynniejsze muzeum Barcelony-Museu Picasso-posiada największą kolekcję dzieł Picassa.
Sercem dzielnicy jest wspaniała gotycka Katedra pod wezwaniem Św. Eulalii-Le Seu.
Stoi na miejscu dawnej rzymskiej świątyni. Wewnątrz w krypcie znajdują się relikwie patronki, dziewicy zamęczonej w czasach rzymskich.
W tropikalnym ogrodzie  /patio/ otoczonym XIV wiecznym krużgankiem od pięciu wieków trzymane są gęsi-aby podkreślić związki z Rzymem i dziewictwo świętej Eulalii.






 
Najbardziej znane to Templo Expiatiorio de la Sagrada Fam~lia./ Katedra Świętej Rodziny/
Budowę niezwykłego kościoła rozpoczęto w 1882 r.
Śmierć architekta  /Antoniego Gaudiego/  w 1926 r. przerwała prace.Gaudi nigdy nie założył rodziny , jego umysł zaprzątała tylko wizja świątyni.
Prace podjęto  na nowo po 1976 r.i trwają cały czas…
Każda  wieża kościoła ma ponad 100m.
Wszystkie architektoniczne elementy mają znaczenie symboliczne i uzasadnienie w Biblii.
To fragment tej świątyni / zdjęcie zrobione z daleka nie oddaje koronkowej pracy /dlatego fotografowałam wycinkowo.





Jachty przycumowane w Porcie Vell .Można zwiedzać największe w Europie oceanarium, przejść ponad palmami.

Barcelona identyfikowana jest także z górami ,idealnie błękitnymi plażami i wszechobecnym słońcem.Przez te wszystkie dni pobytu w Hiszpanii świeciło słońce, a może to ja miałam takie szczęście.




 



Jeden z domów zaprojektowanych przez Antoniego    Gaudiego




 
                           



 
Miłośnicy sztuki architekta Antoniego Gaudiego  powinni  odwiedzić Park Güel.
Na wzgórzu ponad miastem architekt rozmieścił niesamowite pawilony, gigantyczne jaszczurki .krokodyle…
Pierwotnie miała tu być dzielnica prywatnych rezydencji , jednak zrezygnowano i w 1992 oddano park dla ludności.


Park sprawia wrażenie bajkowej scenografii.
Wspaniałe widoki rozciągają się z góry Tibidabo o wysokości 550 m n.p.m. Według lokalnej tradycji było to miejsce kuszenia Chrystusa.




 

A to najdłuższa ławeczka świata /150m/ na której najczęściej siedzą  zakochani.
W 1969 roku wpisano park na listę narodowych dóbr kultury, a od 1984 roku obiekt znajduje się na na liście światowego dziedzictwa UNESCO

 
Mam nadzieję ,ze zachęciłam  Was do zwiedzenia tego pięknego miasta -stolicy Katalonii

37 komentarzy:

  1. No pięknie! To Ty jesteś taka "zcichapękł"? Gaudi to legenda dla wielu. Fenomenalny architekt i wizjoner z okresu secesji. Tak go chwalę a nigdy na własne oczy nie widziałam jego zrealizowanych projektów. Do czasu, mam nadzieję;)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Do czasu ja napisałaś, życzę Ci byś się tam wybrała. Ja od lat spełniam swoje marzenia, zwiedzam miejsca o których marzyłam jak byłam małą dziewczynką a potem już panienką. Najpierw spełniałam te małe marzenia, te większe zostawiłam na czas kiedy wychowałam dzieci i mogłam sobie pozwolić na wyjazdy. Wiem ,że wiele marzeń nie uda mi się spełnić ale i tak jestem wdzięczna losowi ,ze część ich się spełniła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam napisać , ze pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. ...wycinek świątyni rzeczywiście cudeńko...a architekturę Gaudiego to bym chciała na własne oczęta zobaczyć...
    Serdeczności!
    Ps...świetnie napisany post, przeczytałam jednym tchem i z wielką przyjemnością się doedukowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Meg ja jak wyjeżdżam gdziekolwiek staram się zrobić sobie plan co powinnam w kolejności zobaczyć. Jeśli nawet nie zobaczę wszystkiego , to zawsze te pierwsze najważniejsze z listy pozycje udaje mi się. Dziękuję za miłe słowa i życzę by Ci się udało kiedyś tam pojechać, serdeczności zostawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudna Hiszpania, marzenie...I architektura Antonio Gaudiego, jak z bajki. Taka wspaniała ornamentyka, niepowtarzalnośc rzeźb. I ta najdłuższa ławka świata. Piekne miejsca są w tym południowym kraju. I ciekawie to wszystko opisałaś. Wspaniale Alinko, ze możesz teraz realizować swoje marzenia. Los jednak potrafi pokazywać swoje serdeczne oblicze. Jesteś po świetlistej stronie mostu. Mrok za Tobą. I trzymam kciuki byś jeszcze mogła odbyc wiele wspaniałych podrózy, bo ten świat jest taki ciekawy i fascynujący.
    Ściskam serdecznie!:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie do podróżowania zachęcał tato. To on uwielbiał jeździć w rożne zakątki Polski i pokazywał mi najpierw piękno polskiej ziemi. Pamiętam jak pierwszy raz z nim pojechałam nad polskie morze, i ten zachód słońca , który pamiętam do dzisiaj. I jak popłynęliśmy statkiem, bałam się choroby morskiej ale nie miałam.
      Potem jak już mogłam sama wyjeżdżać to zawsze się starałam coś ciekawego zobaczyć.
      Wiem ,że swoje doświadczyłam ,wiem jak bywało ciężko ale za to dzieciństwo i młodość były jasnym promykiem w moim życiu.Ja tak lubię Twoje komentarze , zawsze potrafisz tak pięknie napisać-dziękuję.

      Usuń
  6. A właśnie wczoraj moja szwagierka poleciała do Barcelony i trochę Jej zazdroszczę. Mam nadzieję, że i ja zobaczę kiedyś to piękne miasto. Pozdrowienia:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję ,ze pogoda będzie sprzyjać zwiedzaniu, ja byłam w maju.Pozdrawiam i zostawiam serdeczności

      Usuń
  7. Mnie absolutnie zachwyca architektura Barcelony. Alinko masz cudowne wspomnienia. Dziękuję za piękną wycieczkę.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mnie miło k=jeśli się podoba to co pokazuję i opisuję a wspomnień nikt nie zabierze. Buziaczki

      Usuń
  8. Do Barcelony chcialabym... koniecznie!
    Serdecznosci
    Judith

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojedziesz tak jak i mnie sie udało. Buziaczki...

      Usuń
  9. pięknie... dzięki za reportaż... a w Krużewnikach Ty była, a? :)))
    nasumi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie była a? Uśmiech dla Ciebie

      Usuń
    2. a ja też nie był... w Krużewnikach też... gdzie ja nie byłem, to ho ho :)))nas

      Usuń
    3. Oj Nas a gdzie ja byłam i nie byłam , lepiej nie mówić. Buźka

      Usuń
    4. a to tak masz, że nie możesz usiedzieć? :)))nas

      Usuń
    5. niestety taka moja naturam, że mnie gdzieś gna...a w Krużewnikach nie byłam i pewnie nie będę

      Usuń
    6. ja pewnie też... nie ma miedzi... d... siedzi :)))nas

      Usuń
    7. Ja odkładam i co roku gdzieś wyjeżdżam.Nas miłego weekendu

      Usuń
  10. Alinko,oprocz tego,że piękne miasto,jest tam co zwiedzac,piękna architektura...zachęciłaś mnie,nie znam Barcelony:)
    pozdrawiam miło;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę , że udało mi się zainteresować Ciebie moimi wspomnieniami po Barcelonie. Teraz to przynajmniej jak się robi zdjęcia cyfrowe można je umieszczać na blogu bez kłopotu. Miłego dnia Basiu
      pozdrawiam

      Usuń
  11. Od dawno jest to jedno z tych miast, które chciałabym zobaczyć :)
    A Ty to jeszcze potwierdziłaś :)
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz Roksi nie wiem czy pamiętasz tę piosenkę która napisano na Mundial
      Uliczkę znam w Barcelonie
      W uliczkę wyskoczy Boniek
      Będzie słychać na stadionie
      "Brawo Polonia,
      Brawo ten pan".
      A my przy telewizorach
      Na pewno w różnych humorach
      Czy szampana, czy nerwosan
      Pić będziemy - okaże się.
      Pamiętam wtedy zainteresowałam się Barceloną-chciałam wiedzieć coś więcej o tym mieście. Upłynęło wiele lat zanim tam pojechałam i nie żałuję
      I Tobie życze byś sie tam wybrała, pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  12. Byłem w Hiszpanii, nie byłem w Barcelonie
    Barcelona dzisiejsza jest całkowicie inne niż dawniej.
    ostatnio czytałem kilka ciekawych książek z historii tego miasta.
    to było fascynujące
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak masz racje , bardzo się zmieniła ale nadal jest faszynująca. Pozdrawiam Cię rysiu bardzo serdecznie.

      Usuń
  13. Moja przyjaciolka mieszka w Barcelonie i wielokrotnie zapraszala mnie do siebie, jakos nigdy nie bylo mi po drodze.
    Chyba najwyzszy czas pomyslec o podrozy do Europy.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym bardziej powinnaś pojechać , masz się gdzie zatrzymać, ma Ci kto pokazać to piękne miasto.Pozdrawiam serdecznie....)

      Usuń
  14. Barcelona to naprawdę przepiękne miejsce na Ziemi.
    Niesamowite są te gęsi w tropikalnym ogrodzie.
    Projekty Gaudiego zachwycać będą jeszcze przez wiele, wiele lat.
    To niezwykły architekt.
    Kubeczki Alinko w internecie można nabyć.Są jeszcze piękniejsze.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu dziękuję za te informację. Przecież cały czas trwa budowa świątyni Sagrada Família. I ja pozdrawiam równie cieplutko. U nas pada i ponuro ...

      Usuń
  15. Wpadłam z rewizytą...a tu miła niespodzianka "spacer po Barcelonie" to urocze zachwycające miejsce, miałam to szczęście że byłam tam kilka razy i zawsze odkrywam coś nowego i pięknego. Polecam szczerze tym którzy jeszcze tam nie byli. Pozdrawiam Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja chętnie tam się jeszcze kiedyś wybiorę,cieszę się , że znalazłaś chwilkę czasu by do mnie zajrzeć, ściskam serdecznie

      Usuń
  16. Barcelona jest bezsprzecznie piękna. Nie darmo nazywana perła Katalonii.Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu jak miło ,że jesteś, pozdrowienia serdeczne.....)

      Usuń
  17. Piękna wycieczka. najbardziej z tego wszystkiego spodobał mi się park. Dziękuję za informacje. Raczej się nie szykuję, ale kto wie. co przyniesie los:)
    Pozdrawiam serdecznie*

    OdpowiedzUsuń
  18. Alinko witam z uśmiechem i podziękowaniem za ten wspaniały spacer!!!! Zdjęcia rewelacyjne i faktycznie zachęcające do odwiedzenia tych przepięknych miejsc!!! pozdrawiam Cię cieplutko i moc uścisków przesyłam!!!

    OdpowiedzUsuń